Od kilku lat nasza fundacja i szkoła Witaj Wrocław wdraża różnego rodzaju ekologiczne praktyki w naszym biurze. Robimy to metodą małych kroków, czyli konsekwentnie od lat ciągle powoli coś ulepszamy, aby być bardziej ekologiczni. Oczywiście jeszcze nie wszystko mamy zrobione w tym temacie. Mimo, to możemy się podzielić z Wami długą listą rzeczy, które pozwalają skutecznie dbać o środowisko.
Prowadzisz biuro i zastanawiasz się, w jaki sposób Ty możesz wdrożyć ekologiczne wartości do swojej organizacji? Poniżej znajdziesz całą masę wskazówek do zastosowania od zaraz. Większość z nich to proste małe rzeczy, które w skali roku czy w skali liczby odbiorców dają ogromny pozytywny efekt!
Kuchnia w biurze:
Segregacja śmieci - to podstawa. U nas jest oddzielny pojemnik na plastik, szkło, papier i zmieszane. Bioodpadów jest niewiele więc wędrują do zmieszanych.
Fusy z kawy - świetnie nadają się jako polepszacz gleby roślin doniczkowych albo odświeżacz do lodówki.
Ekspres do kawy - obecnie przelewowy. Zakupiliśmy taki z filtrem wielorazowym dzięki czemu oszczędzamy pieniądze i … papier.
Naczynia w kuchni mamy normalne. Przy okazji większych spotkań goście piją w plastikowych naczyniach wielorazowych. Nie znajdziesz tutaj słomek, chyba, że metalowe.
Pudełka plastikowe, butelki wielorazowe - obowiązkowy element wyposażenia. Przydaje się nie tylko na domowe obiadki, ale np. jak zostanie catering po imprezach. Jedzenia nigdy nie wyrzucamy.
Łazienka w biurze:
Kilka osób w biurze ma swoje własne ręczniki do rąk. Raz na jakiś czas je zabiera i pierze w pralce. Oczywiście nie każdy tak lubi, nie zmuszamy.
Dla wszystkich są dostępne ręczniki jednorazowe- z ekologicznego materiału lub pozyskane z recyklingu. Przydają się też do sprzątania.
Sprzątanie - z tym bywa trudniej, bo zakupy do biura robimy rzadko w większych ilościach (to też jest eko strategia!). Staramy się wybierać produkty z certyfikatami ekologicznymi czy takie bardziej przyjazne środowisku. Np. kwasek cytrynowy aby odkamienić czajnik zamiast chemicznej gotowej mieszanki. Potrafimy jeden produkt użyć na kilka sposobów, np. płyn do mycia szyb z alkoholem jest też dobrym środkiem do dezynfekcji powierzchni, przecierania stołów.
Pomieszczenia biurowe i codzienna praca
Nasze biuro powoli robi się coraz bardziej zielone. Dlaczego? Rośliny poprawiają koncentrację, redukują zmęczenie i zwiększają ogólną efektywność pracy. Dodatkowo, rośliny doniczkowe mogą pomagać w oczyszczaniu powietrza w pomieszczeniach biurowych poprzez absorbowanie szkodliwych substancji chemicznych i toksyn. Szczególnie polecamy skrzydłokwiaty, bluszcze, paprocie czy draceny. Sanseviery nie wymagają częstego podlewania, a świetnie się prezentują w biurach.
Drukarka - od dawna korzystamy tylko z samoładowalnych tuszem drukarek, które są bardzo wydajne. Polecamy zainwestować nieco więcej w takie co drukują dwustronnie. Dzięki temu będziecie częściej tak drukować i przez to oszczędzać papier.
Podpisy elektroniczne - jeśli mamy wybór i możemy jakąś sprawę urzędową załatwić online, np. przez PUE ZUS czy ePUAP to w pierwszej kolejności korzystamy z tych rozwiązań, a nie poczty tradycyjnej. Wdrożyliśmy też możliwość podpisywania dokumentów służbowych przez program Autenti. Nie wszystkie dokumenty sa się podpisywać online ale dzięki temu, że mamy wybór ilość segregatorów w biurze zdecydowanie się zmniejszyła.
Dokumenty w chmurze - tworzenie i przechowywanie dokumentów w chmurze oszczędza czas, pieniądze i oczywiście surowce (papier, tusz itp). Obieg dokumentacji w naszym biurze został w ok. 90% zredukowany do chmury. Pracujemy w systemie Google Workspace. Dzięki temu nasz zespół tworzą osoby z różnych zakątków Polski. Nasze kursy językowe mogą docierać do osób z całej Polski, bo wszelkie formalności załatwimy zdalnie. Lekcje też możemy prowadzić online. Mamy ten przywilej, że możemy pracować nawet na urlopie z prywatnego komputera i telefonu! Jak na razie, tylko prezes korzysta z tego przywileju.
Materiały dydaktyczne/szkoleniowe - w naszej szkole nie drukujemy żadnych materiałów szkoleniowych czy dydaktycznych. Oczywiście zdarza się to, ale w wyjątkowych sytuacjach. Uczniowie na kursach długoterminowych mają swoje podręczniki. Na kursach, na których to my zapewniamy materiały do nauki - są one zawsze wysyłane w formacie PDF np. emailem. To uczeń decyduje czy sam sobie coś drukuje. Taka praktyka pozwala zaoszczędzić ogromną ilość papieru, energii elektrycznej i nasz czas.
Podręczniki - nasi uczniowie uczą się tylko na tych podręcznikach, które są dostępne w min. 2 formatach: papierowej i online, np. jako ebook w PDF.
Żarówki - tylko te energooszczędne. Zapalamy je tylko wtedy gdy przebywamy w danym pomieszczeniu. Banał? Tak, ale w praktyce nie każdy tak robi.
Macie urządzenia, które oferują tryb „stand by”? U nas takich nie ma. Po pracy wszystkie urządzenia po prostu wyłączamy.
Kaloryfery - pamiętamy, żeby zakręcić w pokoju, w którym nikt nie siedzi. Zakręcamy wszystkie w piątek wieczorem, aby nie grzały cały weekend pustego biura. W pracy często o tym się nie pamięta. Dla nas biuro jest jak drugi dom - w domu o takich rzeczach raczej myślimy.
Inne elementy naszego ekomyślenia:
Materiały promocyjne offline ograniczyliśmy jedynie do przydatnych gadżetów firmowych. Są to np. kubki ceramiczne, ładowarki USB do samochodu, ekotorby bawełniane, teczki, długopisy. Czasem potrzebujemy rozdać ulotki lub naklejki z naszym logo więc drukujemy je na naszej drukarce w odpowiednio małej ilości.
Zakupy do biura robimy średnio raz w miesiącu, w jednym miejscu. Często korzystamy z promocji na wielosztuki. Oszczędzamy tym samym nasz czas, ale też paliwo na dojazdy czy usługę kuriera.
Rzadkie zakupy to zachęta dla nas do wybierania produktów w dużych EKOnomicznych opakowaniach. Np. papieru toaletowego, zapas mydła czy kilogramowe opakowania kawy.
Każdemu kto chce do pracy przyjeżdżać rowerem/hulajnogą udostępniamy rowerownię, która mieści się w parkingu podziemnym.
Zbieramy baterie i nakrętki do oddzielnych pojemników. Nie ma tego dużo więc oddajemy je gdzieś “przy okazji”, np. ostatnio wymieniliśmy nasze elektroodpady na kolejne dwa kwiatki do biura.
Na koniec
Aby być bardziej eko, wystarczy w codziennych czynnościach w domu i w biurze pamiętać o kilku zasadach. Metoda tzw. 5R:
✅ REFUSE – Odmawiaj tego, czego nie potrzebujesz;
✅ REDUCE – Ograniczaj to, co jest ci potrzebne;
✅ REUSE – Użyj ponownie tego, co już posiadasz;
✅ RECYCLE – Oddaj do recyklingu to, czego nie możesz już użyć;
✅ ROT – Kompostuj to, co nie nadaje się już do spożycia,
Napisz prosze w komentarzu co Ty z tej listy wdrożyłeś u siebie w pracy lub w domu. A może jest coś czego my jeszcze nie wdrożyliśmy? Daj znać!
dr Ewelina Wojciechowska
Dobry blog o Polsce